Bezglutenowe gotowanie

Zapraszamy na nasz portal www.kuchniabezglutenowa.pl, na którym bezglutenowcy umieszczają swoje sprawdzone ulubione bezglutenowe potrawy ze zdjęciami. Zapraszamy do współtworzenia tej strony – zamieszczania swoich ulubionych, sprawdzonych, bezglutenowych przepisów wraz ze zdjęciami. Przepisy można komentować i oceniać. Warto zaglądać na stronę, gdyż zaczęliśmy organizować konkursy z nagrodami dla najaktywniejszych użytkowników.

Mnóstwo przepisów na ciekawe potrawy bezglutenowe (także bezmleczne, bezjajeczne itd) można również znaleźć na forum w dziale „Kuchnia” (już bez zdjęć).

Bezglutenowe gotowanie nie jest trudne, wymaga jedynie odrobiny wiedzy i wprawy. Poniżej podajemy kilka rad dla początkujących:

  • Nie dodawaj do potraw żadnych składników, których nie jesteś pewien – pamiętaj, że nawet niewielka ilość glutenu, zawarta np. w sosie instant, niestety też szkodzi.
  • Najłatwiej jest używać produktów naturalnych, możliwie nieprzetworzonych, gdyż w ich przypadku nie musimy sprawdzać składu pod kątem zawartości glutenu.
  • Jeśli gotujesz dla całej rodziny, w której nie wszystkie osoby chorują na celiakię, najszybciej i najwygodniej jest przyrządzać bezglutenowe obiady dla wszystkich, zwłaszcza że różnica w smaku np. zupy zagęszczanej mąką pszenną i zupy zagęszczanej bezglutenowym odpowiednikiem jest praktycznie niewyczuwalna. Osobno, w dwóch wersjach – bezglutenowej i glutenowej – można podać pieczywo, ugotowany w osobnych garnkach kupny makaron, itd.
  • Do zagęszczania zup i sosów, zamiast mąki pszennej, można stosować mąkę ziemniaczaną, kukurydzianą lub ryżową. Do panierowania, zamiast zwykłej bułki tartej zawierającej gluten, można użyć bułki tartej bezglutenowej (dostępnej w sklepach ze zdrową żywnością), mąki lub kaszki kukurydzianej, sezamu, migdałów, orzechów, lub w ogóle zrezygnować z panierki.
  • Do pieczenia ciast najlepsze efekty dają gotowe mieszanki (mixy) mąk bezglutenowych, dostępne w ofercie polskich i zagranicznych producentów. Są one specjalnie ulepszone tak, aby osiągnąć rezultaty jak najbardziej zbliżone do mąki pszennej. Ciasta z takiej mąki są równie smaczne jak ciasta pszenne. Pamiętajmy jednak, by użyć bezglutenowego proszku do pieczenia firmy „Celiko” (ogólnie dostępne proszki zawierają mąkę pszenną) oraz, by nie wysypywać foremki zwykłą bułką tartą (można użyć bułki tartej bezglutenowej, mąki lub kaszki kukurydzianej, albo po prostu wysmarować formę tłuszczem i wyłożyć papierem do pieczenia).
  • Nie należy smażyć bezglutenowej porcji jedzenia w tym samym tłuszczu, którym wcześniej smażyły się produkty zawierające mąkę pszenną lub zwykłą bułkę tartą (np. kotlety w glutenowej panierce).
  • Jeśli przygotowujemy jednocześnie bezglutenową i glutenową potrawę, należy używać do nich osobnych sztućców (np. nie mieszać tą samą łyżką makaronu pszennego i bezglutenowego).
  • Pamiętajmy, że nawet niewielkie ilości glutenu, np. okruchy pszennego pieczywa czy ciasta, również są szkodliwe. Dlatego należy unikać krojenia na tej samej desce, na której wcześniej krojony był zwykły chleb, osączania na tym samym sitku, na którym dopiero co osączyliśmy pszenny makaron, kładzenia na tej samej tacy pieczywa pszennego i bezglutenowego, itd. Najwygodniej jest po prostu odwrócić kolejność i najpierw osączyć bezglutenowy makaron, a potem pszenny, najpierw pokroić chleb bezglutenowy, a potem pszenny – i później oczywiście dokładnie umyć używane sprzęty.
  • W maśle, dżemie, pastach kanapkowych nabieranych ze wspólnego naczynia mogą znaleźć się okruchy chleba – najbezpieczniej, gdy osoba chora na celiakię ma swoje osobne pojemniki z tymi produktami (można po prostu kupić drugie masło czy dżem i je jakoś oznaczyć).

Więcej porad na temat bezglutenowego gotowania także na forum w dziale „Kuchnia„.